Palvelut

  • Puhe- ja ääniterapiaa yksityisasiakkaille
  • Myös KELAn avokuntoutus
Käytännönläheistä koulutusta
  • Esiintymistaito
  • Sosiaaliset taidot
  • Vuorovaikutustaidot
  • Asiakaspalvelu
Koulutukset mittatilaustyönä yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille.

Tilaajan kanssa sovitaan koulutuksen tavoitteet, koulutuspaikka, koulutuksen kesto ja hinta.


Miten käytät ääntäsi oikein

Puheääni on tärkeä työväline, josta voi itse pitää hyvää huolta. Ääni ilmaisee paljon elintavoistamme, tunnetilasta, persoonastamme, työympäristöstä sekä viestintä-kulttuuritekijöistä! On mukavampaa kuunnella hyvin soivaa, miellyttävän täyteläistä ääntä, jolloin sanoman sisältö on vakuuttavampi ja uskottavampi.

Runsas puhuminen, voimakas tai virheellinen äänenkäyttötapa, melu, huono ilmastointi ja pöly altistavat äänihäiriöille. Etenkin opettajat, näyttelijät, puhelinvaihdetyöntekijät ja puhelinmyyjät tarvitsevat usein asiantuntijan apua ääniongelmien hoidossa.

Miten äänihäiriö ilmenee

Äänihäiriö ilmenee usein siten, että ääni rasittuu lyhyenkin käytön jälkeen, väsyy, käheytyy, madaltuu, pettää, sortuu tai sitä on vaikea saada kuuluviin. Kurkun oireita ovat tarve rykiä, limaisuus, karheus, kipu, kuivuminen tai palan tunne.

Oma apu

Tunnista äänenkäytön ongelmat ja varhaisessa vaiheessa.

Tee ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä:
  • Älä ryi. Mieluiten yskäise kevyesti, juo kulaus vettä
  • Tarkista ryhtisi, luo hyvä ja rento puhumisasento
  • Käytä kostutuspiippua, jos kurkkusi on toistuvasti altis kuivumiselle (esim. voimakas ilmastointi)
  • Haukottele, venyttele, rentoudu
  • Pidä äänilepotaukoja 3 - 5 minuutin sekä 1 - 2 tunnin välein
  • Hidasta puherytmiä
  • Tarkista työtilasi akustiikka, valaistus ja ilmastointi

Tarlogo Oy, Kalkkihiekankuja 6, 00960 HELSINKI, Puh. 040 5102275Mobiili